Meeting the 'Americans' - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jis en Cait - WaarBenJij.nu Meeting the 'Americans' - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jis en Cait - WaarBenJij.nu

Meeting the 'Americans'

Blijf op de hoogte en volg Jis en Cait

17 April 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Onze eerste volle dag in de USA begon met een lekker ontbijtje. Zelf gebakken pancakes en toast. Een goede bodem voor een actieve dag. Eigenlijk wilden we vandaag fietsen huren en heel San Francisco gaan verkennen, maar helaas werd Cait wakker met een flinke blaasontsteking (bleek later bij de dokter). Dat plan hebben we even geparkeerd. Omdat wij allebei toch wel een beetje verslaafd zijn aan social media en contact met het thuisfront, zijn we eerst naar T-Mobile op Powell Street gegaan om een simkaart te halen. Voor $90 kunnen we een maand lang onbeperkt bellen naar Nederland en binnen de USA en daarbij hebben we 13 GB internet. We zijn vanaf nu dus bereikbaar op ons Amerikaanse nummer: 1 415 758 8445

Vervolgens moesten we een oplossing vinden voor Cait d'r blaasontsteking. We zijn eerst naar de apotheek gegaan in de hoop dat er in Amerika wellicht wel antibiotica te krijgen is zonder recept. Maar helaas.. We hebben de apotheker gevraagd naar de dichtstbijzijnde dokter. Dat bleek bij ons in de straat te zijn. Om 11:30 uur konden we terecht bij Dr. Savage, een hilarische man van Chinese afkomst. Hij was aangenaam verrast dat er twee Hollandse dames in zijn praktijk kwamen. Hij schreef voor Cait een antibiotica recept uit en daarmee was de crisis opgelost.

Na toch een beetje een valse start besloten we om een kijkje te nemen op Union Square. Het epicentrum van de high fashion designerwinkels in San Francisco, vlak bij ons hostel. Het bleef helaas bij kijken ;) We zijn door de zogenaamde Maiden Lane gelopen, een steegje dat zijn ironische naam dankt aan de vele prostituees die hier vroeger voor de ramen stonden en hun geld verdienden. Nadat we even een broodje hadden gehaald, zijn we via de Dragon's Gate Chinatown ingegaan. De Chinese community heeft in San Francisco zijn eigen stadsdeel. Wanneer je in Chinatown loopt, vergeet je even helemaal dat je in een enorme Amerikaanse stad bent. Overal Chinese restaurants, supermarkten, boekhandels en antiekwinkeltjes. Op Portsmouth Square komen Chinese ouderen samen om een vurig potje te kaarten. In Chinatown hebben we ook de Fortune Cookie Factory bezocht. Een heel klein winkeltje weggestopt in een smalle steeg genaamd Ross Alley. We mochten voor 50 cent een foto maken van het vrouwtje dat de hele dag fortune cookies zat te vouwen en er een speuk in verstopt. En voor $1 hebben we ook nog maar een zakje gekocht. Nog voordat we Ross Alley überhaupt uit waren, kwamen we een Chinees opaatje tegen die maar al te graag met ons op de foto wilde. Hij adviseerde ons ook meteen over wat goede Chinese restaurants.

Tijdens onze wandeling door Chinatown hadden we het er samen over hoe vet het zou zijn als we met een Amerikaanse politieagent/auto op de foto zouden kunnen. En geloof het of niet, op de terugweg uit Chinatown kwamen we een groepje agenten tegen die in gesprek waren met een zwerver. Twee agenten in burger en een in uniform. Zijn auto stond naast de stoep geparkeerd. Natuurlijk hebben wij het voor elkaar gekregen om even met hem én zijn auto op de foto te gaan. Maar de fijne man vond dat het nog wel gekker kon. We mochten bij hem instappen en hij heeft ons voor de deur van ons hostel afgezet :D

's Avonds zijn we even een dikke Amerikaanse hamburger gaan eten bij een tentje in onze straat. Naast ons zat een man in een rolstoel waar we tijdens het eten mee hebben zitten praten. We vertelden hem over onze ervaringen met de Amerikaanse mensen tot nu toe en dat iedereen zo hartelijk en behulpzaam is, maar tegelijkertijd zo verschillend. Hij zij dat er eigelijk niet te spreken is over 'de Amerikaan', omdat mensen in California compleet anders zijn dan de New Yorkers. Ook wij hebben vandaag gezien dat er heel veel verschillende mensen zijn die zichzelf Amerikaan kunnen noemen. Vandaar onze titel: Meeting the 'Americans'.

• 18 April 2015 - 16:34

D. V.d. Brink:

Hee meiden,

Superleuk om jullie belevenissen hier te volgen. Zo blijft het thuisfront toch op de hoogte van alles wat jullie meemaken. Ik hoop dat Alcatraz toch nog gaat lukken. Als je in San Francisco bent moet je dat toch ook meegemaakt hebben!! Heel veel plezier vandaag, en tot horens en/of lezens(?) Hahaha.

Heel veel liefs,

Diana (mama)