Van sneeuwkettingen naar zonnebrandcreme - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Jis en Cait - WaarBenJij.nu Van sneeuwkettingen naar zonnebrandcreme - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Jis en Cait - WaarBenJij.nu

Van sneeuwkettingen naar zonnebrandcreme

Blijf op de hoogte en volg Jis en Cait

25 April 2015 | Verenigde Staten, Fresno

Sequoia & Kings Canyon National Park

Op 22 april kwamen we na 3 uur rijden aan op de Sequoia RV ranch, een camping op ongeveer een kwartiertje afstand van het park. Jis had aanvankelijk een dry camping space gereserveerd, maar toen we daar eenmaal stonden, en ook al brandhout hadden laten bezorgen op onze site (muahaha), bedachten we ons dat we toch wel graag licht wilden. Het is immers wel prettig om 's avonds nog iets te kunnen zien tijdens het koken op ons propaan gasstelletje. We konden de manager natuurlijk nergens meer vinden, dus we besloten om maar gewoon een full hook up site uit te kiezen. Eentje langs een klein stomend riviertje, prachtig uitzicht. We zouden de manager de volgende dag wel op de hoogte brengen. Wij mogen dan niet helemaal onintelligent zijn, wel vergaten wij even dat we die hele berg brandhout (een stapel van 1 meter hoog) ook zelf mochten verplaatsen naar onze nieuwe plek. Genius. Na twee keer heen en weer rijden met hout op de voorstoel en cait achterin de bus gepropt, lag al het hout op ons nieuwe plekjenaast de rivier :')

Na deze handige actie zijn we vertrokken naar Sequoia National Park. Hier hebben we eerst het Foothills gebied bezocht. We moesten al ons eten en overige 'geurende goederen' in speciale berenkluisjes stoppen, zodat er geen beer zou inbreken in onze Bruce Lee bus. Daarna hebben we de Paradise Creek Trail gevolgd. Een prachtige wandeling over de rotsen van de Kaweah River. De trail hield voor zover wij konden zien halverwege op, dus toen zijn we maar zelf verder gelopen op een andere manier dan dat waarschijnlijk de bedoeling was. 's Avonds terug op de camping hebben zelf broodjes hamburger gemaakt (uitstekend al zeggen we het zelf).

De volgende morgen zijn we richting het échte Sequoia gereden. Op ongeveer anderhalf uur vanaf de RV Ranch ligt the Giant Forest, hier groeit de grootste boomsoort op aarde. Met de General Sherman Tree als koploper. Deze boom is de grootste ter wereld qua houtvolume en is ongeveer 2800 jaar oud. Daarna zijn we naar Moro Rock gereden, het weer verslechterde helaas. Maar onderweg hebben we wel een zwarte beer gespot in het bos!!! Hij zag ons ook. Gelukkig waren we op veilige afstand en hadden we Bruce Lee bij ons :') De Moro Rock trail is een pad dat naar het hoogste punt van Sequoia loopt, een kale rots. Helaas begon het te onweren en zagen we geen ene barst. De bordjes naast de trail adviseerden ons om niet als bliksemafleider op die rots te gaan staan. Dus we zijn maar weer teruggegaan. 's Avonds weer hamburgers gebakken, dit keer waren ze niet zo uitstekend (omdat we geen ijs meer in onze cooler hadden hahahha).

De volgende ochtend hebben we de RV Ranch (en wifi) met pijn in ons hart verlaten om op weg te gaan naar het uiterste puntje van Kings Canyon National Park. Kings Canyon ligt in het verlengde van Sequoia National Park. Je kunt slechts via één weg naar het gebied Cedar Grove en ook alleen via dezelfde weg weer terug. Op de bordjes werden we gewaarschuwd voor poema's, beren en ratelslangen.. NICE! Toen we na 2 uur en 45 minuten eindelijk in Cedar Grove aankwamen, hebben we eerst een kampeerplaats gefixt op de Sentinel Campground, die op die dag voor het eerst open was! Dat hebben we later geweten, douches afgesloten, restaurant dicht, maar een open toilet. Great. In Cedar Grove hebben we de River Trail gelopen. Helaas werden we onderweg weer geblokkeerd door omgevallen Redwoods (misschien zijn wij gewoon niet zo goed in hiken haha). Daarna zijn we maar naar Zumwalt Meadow gereden, waar de trail eigenlijk zou eindigen. Een open plek in de Sierra Nevada, dat er een beetje droog bijlag door het tekort aan regen de afgelopen tijd. Dat tekort werd dezelfde nacht echter weer aangevuld.

Next morning: wij werden wakker van de stortregen op onze Bruce Lee en we dachten "tekort aan regen? Yeah right!" We wilden gaan douchen, maar die waren dus gesloten. Toen zijn we maar in pyjama op weg gegaan naar de volgende kampeerplek, vlak bij het visitors center in Grant Grove. Naarmate we steeds hoger kwamen veranderde de regen langzaam in sneeuw. Toen we de 7000 feet bereikten, werd er overal langs de weg gewaarschuwd dat je maar beter sneeuwkettingen bij je kon hebben. Gierige Hollanders als wij zijn, hebben wij die natuurlijk niet (ons is meerdere malen verteld dat we die echt niet nodig zouden hebben omdat het al maanden niet had geregend/gesneeuwd). Wat een grap. We hebben het Visitors Center net kunnen bereiken en wilden net gaan vragen of we in Grant Grove konden overnachten. Dezelfde man die ons een dag eerder zei dat we het risico zonder sneeuwkettingen wel konden nemen, was nu sneeuw aan het scheppen en zei "Are you guys still here?! You should get the hell out! If you made it this far from Cedar Grove, you'll be able to get out safely, but don't waut any longer!" Dus daar gingen we weer verder in onze pyjama. We hebben 2 uur lang gereden naar Fresno, wat gelukkig op de route ligt naar onze volgende bestemming: Yosemite.

Aangekomen op de Blackstone North RV Park in Fresno zijn we eerst als de donder gaan douchen. Daarna zijn we opzoek gegaan naar een supermarkt. De zon begon ondertussen behoorlijk te schijnen, in zoverre dat we nu dit verslag zitten te schrijven in onze korte broek, met een laag zonnebrandcreme op onze benen. Wie verzint dit?!
De supermarkt waar wij belandden was de 99cent Store. Geweldig. Allemaal trailertrash, mexicanen en tiener moeders met 5 minderen en nog een op komst. Wij keken onze ogen uit, maar hebben we spotgoedkoop voor $50 een hele waslijst aan eten en spullen ingeslagen (ja ook regencapes hahaha!) Bij de kassa werden we geholpen door een Mexicaanse vrouw die geen idee had waar Nederland of überhaupt Europa lag of wat het was :') Stuk gaan.

Zo eindigde een turbulente ochtend toch nog in een heerlijk zonnige, relaxte en hilarische middag. Morgenochtend vertrekken wij naar onze volgende bestemming: Yosemite National Park, waar het vandaag volgens het weerbericht sneeuwt, en morgen zonnig zal zijn. We verzinnen dit echt niet!!

Veel liefs vanuit het zonnige Fresno!

• 26 April 2015 - 10:00

D. V.d. Brink:

Geweldig reisverslag, lieve schatten!! Wat maken jullie veel mee, zeg!! Kan haast niet wachten op de rest!! xxx <3 <3