We love Yosemite! - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Jis en Cait - WaarBenJij.nu We love Yosemite! - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Jis en Cait - WaarBenJij.nu

We love Yosemite!

Blijf op de hoogte en volg Jis en Cait

28 April 2015 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Na een overnachting in Fresno zijn we op weg gegaan naar Yosemite National park. Na een dag vol met regen en sneeuw is het deze morgen (maandag 27 april) prachtig weer. Dat belooft veel goeds voor Yosemite. Al verschillende mensen hebben ons tijdens onze reis verteld hoe geweldig het park is en al snel komen wij er achter dat ze gelijk hebben. Via Wanona Road rijden we Yosemite Valley binnen. Ons eerste uitzicht is Tunnelview, een uitrit waar je de auto even stil kunt zetten om tussen de bergen door de vallei in te kijken. Adembenemend mooi. Een stukje verderop was het begin van de eerste trail die we graag wilden lopen: de Bridalveil Fall Trail. Een wandeling van 10 minuutjes die naar de onderkant van een hoge waterval leidt. Schitterend. But the best is yet to come..

Na 20 minuutjes rijden komen we bij onze camping: Lower Pines Campground in Curry Village. Het is heel druk in het park, dus het is maar goed dat we deze camping in december hebben vastgelegd. We staan op de allereerste site, vlak naast het huisje van de Ranger (een man die zegmaar alles van het hele park + beren weet). Met hem als buurman voelden we ons meteen veilig, haha. Voordat we aan onze eerste serieuze hike begonnen, hebben we onszelf uitgebreid getrakteerd op een stevige lunch. Broodjes gebakken ei. We hebben een trail map gehaald bij de Ranger en zijn de Lower Yosemite Fall Trail gaan lopen. We moesten met de gratis Yosemite shuttlebus (de YosemiteS) naar het begin van deze wandeling. Ook deze trail bracht ons bij de onderkant van de Yosemite Fall. Daana hebben we de Valley Loop trail verder gevolgd. Een rondwandeling door een groot deel van de vallei die ons uiteindelijk bij Mirror Lake bracht. Onderweg kwamen we een hele aardige Amerikaanse man tegen en raad eens hoe hij heette.. Jawel, wederom Steve. Wij hebben de conclusie getrokken dat alle Amerikaanse mannen die Steve heten, aardig zijn. We hebben even met hem staan babbelen en hij zei dat we hem elke avond konden vinden bij de bar in Curry Village. Na een uurtje kwamen we aan bij Mirror Lake. Dit meer is zo glad dat de bergen van Yosemite erin weerspiegelden. Een surrealistisch gezicht tegen de strakblauwe hemel. Na deze wandeling van ruim 5 kilometer zijn we met de shuttlebus terug naar onze camping gegaan. De volgende dag stond namelijk een zware trail op het programma.

De volgende morgen hadden we het steenkoud, maar al snel kwam de zon over de bergen de vallei in schijnen en bleek dat het weer vandaag nog mooier zou worden dan gisteren. We hebben weer stevig ontbeten met gebakken eitjes, gedoucht en de shuttle bus gepakt naar het begin van onze hike die de hele dag zou vullen: de Vernal & Nevada Falls Trail. Terugkijkend op deze hike, was het loodzwaar maar elke meter waard. Een wandeling van 11 km lijkt op het eerste gezicht goed te doen, maar wanneer je je realiseert dat je het een klim is van 2000 voet, denk je daar opeens heel anders over. We hebben vanuit Yosemite Valley via rotspaden naar boven moeten klimmen. Eerst naar de top van de Vernall waterval. Om hier te komen moesten we via de zogeheten Mist Trail. Een uit de rotsen gehakte trap die rakelings langs de waterval loopt. We hadden super fashionable regenjassen gekocht bij de 99 Cent Store in Fresno, die nu wel goed van pas kwamen, want je werd er drijfnat.

Het uitzicht op de top van de Vernal Fall was ongelofelijk. Je kunt je niet voorstellen dat het nog mooier wordt. En vooral nog zwaarder om verder naar boven te lopen hahaha. Na nog een uur klimmen kwamen we op de top van de Nevada Fall. Vanaf daar stonden we bijna op gelijke hoogte met Half Dome. Een van de bergen die op elke ansichtkaart van Yosemite staat.
En toen.. de weg terug. Auw. We hebben toen besloten om een andere weg terug naar beneden te nemen. De John Muir Trail. Deze was ongeveer 1 mijl langer, maar was minder stijl en zwaar. Onderweg kamen we nog een gozer uit Californië tegen, die zodra hij hoorde dat we Nederlands waren, vroeg of we wiet hadden. Voor de 361e keer: Nee. We hadden allebei zere voeten en kuiten en waren dan ook heel blij toen we weer in Yosemite Valley waren. We zijn meteen doorgelopen naar de Pizzeria in Curry Village en hebben daar samen een dikke pizza op zitten eten. Aan de bar zat Steve! Maar wij hadden het veel te druk met onze pizza, haha. Tijdens het eten kwam er een man van half in de 50 naar ons toe met twee Margarita's. "On behalf of the Yosemite Park, two drinks for the young ladies". Toen Jis hem vroeg waar we dat aan te danken hadden, antwoordde hij: "Because you are more beautiful than the mountains". Hij bleek achter de bar te werken. Daarna kwamen er nog twee random mensen naar ons toe om te vragen hoe we het vonden in het park. Dit bleken Ed en Donna te zijn. Onze camphosts die van de ranger (onze buurman) hadden gehoord dat er twee Nederlandse dames in een awesome busje op de camping stonden. Misschien vielen we op bij de ranger omdat we hem gevraagd hadden waarom ze in de campingwinkel berenpoep verkopen. (Er stonden zakjes met Bear Poop erop waarvan wij dachten what the hell?! Hahaha). Het bleken te chocoladekoekjes te zijn met een ludieke naam :')

Na deze twee geweldige dagen kunnen we met zekerheid zeggen; Yosemite is een van de mooiste plekjes van California, en voor ons de tot-nu-toe mooiste!!

• 03 Mei 2015 - 13:23

Saskia :